Pistacje – dlaczego warto je jeść?

Dla większości osób pistacje z www.bee.pl kojarzą się przede wszystkim z przepyszną przekąską, jednak wiele badań pokazuje, że warto je spożywać nie tylko ze względu na dobry smak. Jakimi właściwościami odznaczają się pistacje i dlaczego warto po nie sięgać?

Skąd się biorą pistacje?

Orzechy pistacjowe, które większość osób nazywa po prostu pistacjami, są owocami rośliny, występującej przede wszystkim w klimacie umiarkowanym. Nasiona są okryte stwardniałą, gładką skorupką. Gdy orzechy są już dojrzałe, skorupa pęka, dzięki czemu łatwiej jest wyjąć orzech ze środka. Drzewa pistacjowe rosną głównie w Stanach Zjednoczonych, Grecji, Włoszech, Indiach, Pakistanie czy Iranie. Są spożywane od wielu lat i stosowano je na różne dolegliwości, takie jak ból zęba, ale zapobiegały także chorobom wątroby czy utracie wzroku.

Dlaczego warto spożywać pistacje?

Pistacje są bogatym źródłem wielu witamin i minerałów. Zawarte w nich składniki są niezbędne do właściwego funkcjonowania organizmu i wykazują działanie antyoksydacyjne. Znajdziemy w nich witaminy z grupy B6, C, A, E, a także fosfor, potas, żelazo, wapń, miedź, mangan czy magnez. Są one także dobrym źródłem takich składników jak niacyny, kwas pantotenowy, ryboflawina, biotyna i tiamina. W 100 gramach pistacji znajdziemy całkiem dużą zawartość białka i węglowodanów. Pistacje regularnie spożywane wzmocnią nasze kości i zęby, zadbają o dobrą przemianę materii, wpłyną korzystnie na pracę jelit, pomogą przy utrzymaniu prawidłowej masy ciała i zachowaniu młodości. Mają także dobroczynny wpływ na kondycję naszej skóry, włosów i paznokci. Pistacje wykazują także dobry wpływ na nasz układ nerwowy. Osoby, które systematycznie je spożywają są bardziej odporne na stres i są spokojniejsze. Po pistacje śmiało mogą sięgać cukrzycy, ze względu na niski poziom indeksu glikemicznego.

Zastosowanie pistacji

Najczęstszym i najprostszym sposobem na spożywanie pistacji jest jedzenie ich bezpośrednio po wyjęciu z łupiny. Jeśli jednak szukamy innych sposobów na przemycenie tych orzechów możemy je posiekać i dodać do deserów np. lodów czy ciasta. Wiele osób chętnie przygotowuje krem na bazie pistacji, zarówno w słodkiej, jak i wytrawnej wersji. Drobno posiekane lub sproszkowane sprawdzą się idealnie jako posypka do sałatki czy kanapek. Pistacje często można znaleźć w gotowych budyniach, cukierkach czy ciastkach. Sposobów na wykorzystanie pistacji jest wiele, więc warto próbować różnych rozwiązań. Pistacje sprawią, że nasze danie będzie nie tylko pyszne, ale także zdrowe.

 

Właściwości, wartość odżywcza i zastosowania pistacji

Małe, jasnozielone pistacje (https://www.bee.pl/9235-pistacje) to delikatna przekąska, którą od czasu do czasu będziemy się raczyć. Ta sporadyczność wynika głównie z wysokiej ceny pistacji i braku wiedzy na temat ich właściwości odżywczych. Gdybyśmy bowiem tylko zdawali sobie sprawę z mocy tych pysznych pistacji, wówczas z pewnością częściej byśmy ich używali.

Co zawierają pistacje?

Orzechy pistacjowe są źródłem potasu i gamma-tokoferolu. Regularne spożywanie pistacji może prowadzić do znacznej poprawy naszego:

  • zdrowia,
  • samopoczucia,
  • urody.

Orzech ten zawiera bioaktywne składniki, które chronią organizm przed wieloma chorobami cywilizacyjnymi, od nadciśnienia po nowotwory. Orzechy pistacjowe są bogate w potas – składnik mineralny, który wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego i żylnego, zapewnia prawidłowe przekazywanie impulsów nerwowych oraz warunkuje prawidłową pracę mięśni. Orzech ten odpowiada za utrzymanie równowagi gospodarki wodnej organizmu i zapobiega jego zakwaszeniu. Żaden inny orzech nie dostarcza więcej potasu niż pistacje.

Jakie jeszcze inne substancje tu znajdziemy?

Ponadto, są źródłem tłuszczu, białka, węglowodanów, błonnika, cukru i soli nieorganicznych (cynku, fosforu, magnezu, manganu, miedzi, selenu, sodu, wapnia i żelaza). Wśród tych witamin najbogatsze są – witamina A, witaminy z grupy B (witaminy B1, B2, B3, B6 i B9), witaminy C, E i K. Ta wymieniona ostatnio jest silnym antyoksydantem, który w głównej mierze chroni komórki skóry przed stresem oksydacyjnym, minimalizując tym samym efekty fotostarzenia się skóry. Ponadto, witamina E występuje w pistacjach w wysokim stężeniu w postaci gamma-tokoferolu (γ-tokoferol), który chroni przed chorobami układu krążenia i rakiem prostaty.

Orzechy pistacjowe zapobiegają miażdżycy i chorobom serca

Z pistacji możemy wydobyć nie tylko witaminy i minerały. Są one również bogate w składniki bioaktywne, z których na szczególną uwagę zasługują fitosterole i resweratrol. To grupa steroli roślinnych, które dostają się do jelita cienkiego i zapobiegają nadmiernemu wchłanianiu cholesterolu do krwiobiegu. To z kolei obniża poziom cholesterolu całkowitego,

Ile pistacji powinieneś jeść?

Pistacje prawie w połowie składają się z tłuszczu, a ich wartość kaloryczna wynosi około 550 kcal na 100 g porcji. W zależności od zapotrzebowania energetycznego (w zależności od płci, stanu zdrowia, intensywności trybu życia), możemy spożywać od 60 do 120 g pistacji dziennie, aby pokryć 20% dziennego zapotrzebowania energetycznego.

 

Orzechy pistacjowe. Co jest w nich cennego?

Od kilku lat orzechy cieszą się coraz większą popularnością. Do niedawna ta szybka przekąska była demonizowana i uważana za tłustą i niezdrową, dziś jest uznawana za integralną część zbilansowanej diety. Warto prześledzić, jakie właściwości odżywcze mają pistacje.

Odkrycie i pochodzenie pistacji

Pistacje, podobnie jak orzechy włoskie, należą do grupy tzw. orzechów drzewiastych lub produktów drzewnych. Należą do roślin z rodziny nadnerczowatych, a ich owoce nazywane są pestkowcami. Nie ma informacji, kiedy je znaleziono, choć niektórzy bibliści twierdzą, że są one wspomniane w kilku księgach Starego Testamentu. Dokładne pochodzenie tych roślin również nie jest znane, choć zgodnie z niektórymi źródłami pierwsze z nich znajdowały się w Azji Środkowej i Azji Mniejszej.

Zalety pistacji

Wartość odżywcza orzechów pistacjowych i ich wpływ na zdrowie człowieka jest znaczna. Pistacje, podobnie jak inne orzechy, są dużym źródłem białka roślinnego oraz jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, co sprawia, że mają bardzo wysoką wartość energetyczną. Pistacje nie zawierają cholesterolu, choć składają się głównie z tłuszczu. Charakteryzują się one jednak najwyższą zawartością fitosteroli w roślinie, sięgającą 214 mg w 100 g produktu. Są one niezbędne do budowy specyficznych błon, które odpowiadają za utrzymanie prawidłowej struktury fosfolipidów w komórkach tych owoców.

Bogate źródło białka i błonnika

Niesolone pistacje są również jednym z trzech najlepszych orzechów pod względem zawartości białka (podobnie jak migdały i orzeszki ziemne). Co ciekawe, ilość tego ogromnego składnika odżywczego jest równie wysoka lub wyższa niż w produktach pochodzenia zwierzęcego. Pistacje są ważnym źródłem błonnika pokarmowego, zawierają go aż 9 g w 100 g produktu. Występowanie tego składnika waha się tu od 3 do 12 gramów na 100 gramów orzechów, a do pokrycia 5 do 10% zapotrzebowania wystarczy zaledwie 30 gramów orzechów dziennie.

Pozostałe składniki odżywcze


Pistacje są również ważnym źródłem kwasu foliowego, magnezu i miedzi. Skoro chodzi o pierwszy składnik, pistacje obejmują około 51 mcg na 100 g. Kwas foliowy (znany również jako witamina B9) jest konieczny w detoksykacji homocysteiny, aminokwasu zawierającego siarkę. Pistacje są również ważnym źródłem składników antyoksydacyjnych, które chronią organizm przed negatywnymi skutkami stresu oksydacyjnego, takimi jak zmiana i uszkodzenie struktury białek komórkowych i DNA.